کارگاه تحلیل فصل اول علوم وفنون پایه دهم
خواست ما از سازماندهی و نگاشت کارگاه های فصل، فرصت سازی برای رشد مانایی و پایایی آموخته ها و کسب مهارت عملی کالبدشکافی متن است. این کارگاهها، فراخوانی آموزه های درس ها و نیز یادیاری و دست ورزی موضوع هایی است که دانش آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری، از آن گذشته اند.
1- جدول را کامل کنید.
|
موضوع |
شرح و توضیح |
|
نوع لحن |
روایی - داستانی: جریان خواندن، با آهنگ نرم و کشش آوایی همراه است؛ به گونه ای که میل و رغبت شنونده را به شنیدن ادامه ی آن بر میانگیزد و شوقی همراه با حالت انتظار در ذهن پدید میآورد. |
|
قلمرو زبانی |
- به کارگیری سرا به جای خانه، - کاربرد« درخورد» به جای « درخور»، - جملهها ساده و کوتاه، - کمی واژگان غیرفارسی، - زبان شعر ساده و روان. |
|
قلمرو ادبی |
- به کارگیری آرایههای لفظی: جناس: باک، خاک - قالب شعری: مثنوی: هر بیت قافیه ی مستقل دارد. - استعاره: قفس - تشبیه: همچو پروانه، چون صدف، - مراعات نظیر: کیمیا، صدف و دُر، پربها. |
|
قلمرو فکری |
به این نکته میرسیم که عارفان تعلق خاطر به دنیا و ظواهر دنیایی ندارند و در دنیای مادی کنونی وجود انسان های اهل معنا و معرفت، بسیار اندک شمار است. مردان راستین حق و دوستان حقیقی اندک و نایاب هستند. |
|
نتیجه گیری و تعیین نوع |
نکته ی عمیق معرفتی، این است که یار یکدل و روشن ضمیر و حق شناس، بسیار با ارزش و گرانبهاست؛ مرد حق، تنهاست. این شعر را می توان در رده ی ادبیات« تعلیمی- اندرزی» جای داد. |
خانم نیّره سعیدی، سراینده ی شعر « در کتاب آمد که در عهد قدیم...» متخلّص به نیّر، نام پدرش سید موسی میرفخرائی معیّرالملک بود. تولد 1299 و در درگذشت 1371 شمسی؛ محل تولّد، تهران. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در تهران به پایان رسانید، سپس از دانشسرای عالی تهران در رشته ی ادبیات فرانسه و فارسی، موفّق به دریافت درجه ی کارشناسی گردید. برای ادامه ی تحصیل به پاریس رفت و بعد از چند سال به ایران بازگشت. وی به مدت دو سال مجله ی «بانو» را در تهران نشر داد که نخستین نشریه ی اختصاصی بانوان محسوب میشود. مقالات و اشعار او در نشریات مختلف کشور به چاپ رسیده است. وی در تهران وفات یافت. از آثار اوست: شطرنج، ترجمه ی کازانوا و مجموعه شعر به نام «ترانه من».
2- حکایت را بخوانید...
|
قلمرو زبانی |
قلمرو ادبی |
قلمرو فکری |
|
-جمله ها کوتاه هستند. |
-تضاد میان: شادی و غم، خشکی و باران، سرد و گرم |
پیام فکری حکایت سعدی را می توان در سه دسته ی زیر، خلاصه کرد: - مدیریت خرج و دخل یا اقتصاد زندگی. - رعایت خردمندی و ادب رفتاری. -نصیحت پذیری و پرهیز از خیره سری. * بر پایه ی این آموزه ها، حکایت سعدی از دید درون مایه، در نوع «ادبیات تعلیمی یا اندرزی» جای می گیرد. |
|
-کاربرد «را» به معنی «برای»، |
- تمثیل: اگر باران به کوهستان نبارد... - چو دخلت نیست، خرج .... |
|
|
-کاربردهای کهن: ملّاح، خشک رود، پیشمانی خوردن |
- کنایه: دم گرم من در آهن سرد او اثر نمیکند، سخن در گوش نیاورد، با دو پای در بند افتادن.
|
شمشادی باشین
هدف از این وبلاگ: آموزش زبان وادبیات فارسی متوسطه برای دانش اموزان عزیزم و تذکار این مطالب جهت همکاران ارجمندم. «فارسی را پاس می داریم ،زیرا گفته اند/قدر زر،زرگر شناسد،قدر گوهر،گوهری»