چگونگی آمادگی برای امتحان نهایی دروس ادبیات وزبان فارسی3
چگونگی آمادگی برای امتحان نهایی دروس ادبیات وزبان فارسی3
درس ادبیات (3) یکی از درسهای نهایی با ضریب دو است. برای افزایش نمرهی سال آخرتان در این درس باید کتاب درسیتان را به صورت خط به خط بخوانید و موارد زیر را به طور کامل هنگام خواندن کتاب انجام دهید:
* در گام اول به مقدمههای هر فصل دقت کنید و تعاریف مهم آن را برای خود نکتهبرداری کنید و سبک ادبی هر فصل را بشناسید.
* در قسمت تاريخ ادبيات به طور کامل به اسم نويسندگان و شاعران، نام اثر آنها، تاریخ و محل تولد و فوت آنها دقت کنید و به صورت درس به درس از آنها برای دوران جمعبندی فیشبرداری کنید.
* هنگام مطالعهی نثرها و متون کهن، به كلمات مهم، اصطلاحات کنایی، واژههای ستارهدار، املای واژگان مهم و دو املایی و قسمت توضیحات هر درس دقت کنید.
* به خودآزماییهای هر درس نیز از اول سال تحصیلی با دقت پاسخ دهید و آنها را یاد بگیرید.
* هنگام مطالعهی اشعار، قالب شعری را بشناسید. به معناي ظاهري و معنوي و اصطلاحات مهم اشعار اعم از استعارات و کنایهها توجه کنيد و سپس با نگاهي تحليلي مفهوم ابیات را دریابید. در ضمن متون و اشعاري که با هم قرابت معنایي دارند مشخص کنید و آنها را یادداشت کنید.
* براي یادگیری آرايهها باید ابتدا تعريف ساده از هر آرايه را به خاطر بسپاريد و سپس هر آرايه را با يک مثال پرکاربرد و مشهور ياد بگيريد. هنگام مطالعهی اشعار باید هر آنچه از آرايهها به ذهنتان میرسد در کنار ابیات يادداشت کنيد تا به انسجام ذهنی دست یابید.
* تمام آيات کتاب را مطالعه کنید و یک شعر یا مفهوم مرتبط با آن را در کنارش بنويسيد.
* اشعار حفظی را نیز به طور کامل و دقیق ابتدا بیت اول و بعد بیت دوم و سپس هر دو بیت را با هم تکرار کنید
و به همین ترتیب ادامه دهید تا به طور کامل آن را حفظ کرده باشید.
* اعلام و فهرست منابع و اشخاص و مكانها را از آخر هر كتاب حتماً بخوانید.
زبان فارسی3
درس زبان فارسی (3) یکی از درسهای نهایی با ضریب دو است که مطالب این درس در امتحانات نهایی به صورت زیر طبقهبندی میشود:
- زبانشناسی
- نگارش
- دستور زبان فارسی
- املا و بیاموزیم
زبان فارسی سال سوم یکی از درسهای ترکیبی حفظی- مفهومی است. برای تسلط کامل بر این درس توصیه میکنم موارد زیر را بهدقت انجام دهید:
* در گام اول كتاب زبان فارسي را خط به خط بخوانيد و تمام مثالها و تمرينهاي موجود را حل كنيد؛ زيرا مطالعهی متن درس مفيد است و با مطالعهی آنها، با ساختار جملهها و کاربرد انواع قواعد دستوري آشنا میشوید.
* برای درک بهتر مطالب درسی از همان ابتدای سال هنگام تدریس معلم از تمام نکات، مطالب و توضیحات یادداشتبرداری کنید.
* برای تسلط کافی بر این درس باید به موضوعات و مباحث کلی طرحشده از قبیل تکواژ و واژه، اجزای جمله، ویرایش، واژهشناسی، گروه اسمی، گروه فعلی (از قبیل ویژگیهای 1- شخص، 2- زمان، 3- گذر، 4- وجه، 5- معلوم و مجهول)، نظام معنایی کلمات و بهخصوص بیاموزیم و املا توجه ویژهای کنید.
* براي آموختن دستور زبان بايد به اين نکته توجه کنيد که آموختن اين درس تنها يکسري حفظ تعاريف نيست، بلکه بايد تعریفها و دستورها را بفهميد. سعی کنید آن را حفظ نكنيد بلكه ياد بگيريد تا بتوانيد هنگام نوشتن و خواندن متون ديگر از اين قواعد استفاده كنيد.
* يادداشتبرداري از نکات دستوري راه مفيدی براي آموختن قواعد دستور است. از طرفی دقت کنید براي جلوگيري از پديدهي فراموشي و مرور، به دوره کردن از روي یادداشتهایتان بپردازید.
* براي مطالعهی املا سعی کنید کلمات را به ترتیب حروف مهم املایی در یک دفترچه جمعبندی کنید و حتیالامکان يک بار از روی کلمهی مورد نظر بنويسيد تا قسمتهای مهم حروف کلمات در ذهنتان ثبت شود.
شمشادی باشین
هدف از این وبلاگ: آموزش زبان وادبیات فارسی متوسطه برای دانش اموزان عزیزم و تذکار این مطالب جهت همکاران ارجمندم. «فارسی را پاس می داریم ،زیرا گفته اند/قدر زر،زرگر شناسد،قدر گوهر،گوهری»